Algemene voorwaarden Bertis Uitvaart B.V.

Artikel 1 Definities
1. Bertis Uitvaart B.V. (hierna: Bertis) is een besloten vennootschap die zich ten doel stelt het leveren van uitvaartbenodigdheden en aanverwante producten, een en ander in de meest ruime zin.
2. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘Klant’ verstaan: de rechtspersoon of het samenwerkingsverband van rechtspersonen of de namens deze handelende tussenpersoon of vertegenwoordiger die gebruikt maakt van de Diensten van Bertis en Bertis de opdracht geeft Diensten te verlenen zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel.
3. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘Overeenkomst’ verstaan: de rechtsbetrekking tussen Bertis en Klant, een en ander in de meest ruime zin.
4. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘Diensten’ verstaan: alle door Bertis en/of door haar ingeschakelde derden aan Klant geleverde producten en diensten, alsmede alle andere door Bertis ten behoeve van Klant verrichte werkzaamheden, van welke aard ook, verricht in het kader van een opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van Klant worden verricht.
5. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘Product’ verstaan: een door Bertis aan Klant aangeboden en/of door Klant besteld product.
6. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘schriftelijk’ tevens verstaan per e-mail.
7. In deze Algemene voorwaarden wordt onder ‘Website’ verstaan: de Website www.bertis.nl.

Artikel 2 Toepasselijkheid van de Algemene voorwaarden
1. Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen Klant en Bertis gesloten Overeenkomsten waarbij Bertis Diensten aanbiedt of producten levert.
2. Afwijkingen van de Algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk met Bertis overeengekomen.
3. Inkoop- of andere voorwaarden van Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
4. Deze Algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende of gewijzigde opdrachten van Klant.

Artikel 3 De Overeenkomst
1. Alle aanbiedingen op de Website zijn geheel vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
2. Klant kan contact opnemen met Bertis via e-mail of telefoon voor de Producten. Bertis kan hierna een offerte opmaken die per e-mail verstuurd zal worden. De Overeenkomst komt pas tot stand door ondertekening van de offerte of middels een opdrachtbevestiging.
3. Offertes van Bertis zijn dertig (30) dagen geldig. Indien Klant binnen deze periode de offerte niet aanvaardt, vervalt de offerte, tenzij uitdrukkelijk met Bertis anders overeengekomen.
4. Klant kan tevens bestellingen plaatsen op de Website. De Overeenkomst komt dan tot stand middels het plaatsen van de bestelling.
5. Als Bertis een bevestiging naar Klant stuurt, is die beslissend voor de inhoud en uitleg van de Overeenkomst, onder voorbehoud van kennelijke verschrijvingen. Bertis kan niet aan haar aanbod worden gehouden indien Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
6. Indien Klant aantekeningen maakt of reacties geeft op de offerte van Bertis dan maken zij geen deel uit van de Overeenkomst, tenzij Bertis deze schriftelijk bevestigt.
7. Een opdracht door Klant waaraan geen schriftelijke offerte vooraf is gegaan, behoeft schriftelijke aanvaarding door Bertis.

Artikel 4 Uitvoering van de Overeenkomst
1. Bertis heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Bij het inschakelen van derden zal Bertis de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en bij de selectie van deze derden, zoveel als dit in de relatie tot Klant redelijkerwijs mogelijk en gebruikelijk is, met Klant overleggen. De kosten van het inschakelen van deze derden komen voor rekening van Klant, en zullen door Bertis worden doorbelast aan Klant.
2. Indien voor de levering van Producten een termijn is overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient Klant Bertis hiervan schriftelijk in gebreke te stellen. Bertis dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de Overeenkomst.

Artikel 5 Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien de Overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, is er sprake van een aanvullende opdracht. Hiervoor zal vooraf een prijs worden afgesproken. Zonder aanvullende offerte gelden de oorspronkelijke voorwaarden, waarbij voor de extra Producten de op de Website aangegeven prijs betaald dient te worden.
2. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde Overeenkomst levert geen wanprestatie van Bertis op en is voor Klant geen grond om de Overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.
3. Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten Overeenkomst tussen Bertis en Klant zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen door middel van een aanvullende of gewijzigde Overeenkomst zijn aanvaard door beide partijen. Bertis is niet gehouden tot de aanvaarding van een door Klant gewenste wijziging van de Overeenkomst.
4. Wijziging van de Overeenkomst geschiedt schriftelijk.

Artikel 6 Opschorting en ontbinding van de Overeenkomst
1. Bertis is gerechtigd de nakoming van verplichtingen op te schorten, indien Klant zijn uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Bertis goede grond heeft te vrezen dat Klant in die verplichtingen zal tekortschieten.
2. Voorts is Bertis bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is geworden.

Artikel 7 Annulering
1. Annulering van de Overeenkomst is mogelijk tot de bestelling is verzonden. Annulering kan derhalve niet meer geschieden indien een mail is verzonden, inhoudende dat de bestelde Producten zijn verzonden, waarbij het tijdstip van ontvangst van dit bericht door Klant als leidend geldt. Na dit moment is in bepaalde gevallen retournering van de Producten ingevolge artikel 10 van deze Algemene voorwaarden nog wel mogelijk.
2. Annulering dient schriftelijk te geschieden en uitdrukkelijk te worden bevestigd door Bertis.

Artikel 8 Kosten en betaling
1. Alle genoemde bedragen op de Website en in de offerte zijn in euro’s en exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
2. Bertis heeft het recht om kennelijke verschrijvingen in de prijsopgave te herstellen.
3. Tussentijdse prijswijzigingen worden doorberekend aan Klant.
4. Betaling van bestellingen met een totaalbedrag gelijk aan of lager dan 200 euro dienen betaald te worden via iDEAL, overboeking, PayPal of creditcard. Bij betaling van bestellingen met een hoger totaalbedrag heeft Klant de keuze tussen betaling op een van de reeds genoemde wijzen, of per factuur.
5. Indien betaling per factuur geschiedt, ontvangt Klant de factuur per mail. Klant dient facturen binnen veertien (14) dagen te betalen, tenzij anders overeengekomen met Bertis.
6. Klant heeft de plicht om onjuistheden in de vermelde of verstrekte betaalgegevens onverwijld aan Bertis mede te delen.
7. Indien Klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is Klant van rechtswege in verzuim, zonder dat daarvoor verdere ingebrekestelling is vereist. Klant is alsdan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
8. Indien Bertis besluit een vordering wegens niet-betaling van één of meer niet-betaalde facturen langs gerechtelijke weg te incasseren, is Klant, naast de verschuldigde hoofdsom en de in lid 7 van dit artikel genoemde rente, tevens gehouden alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten te vergoeden. De vergoeding van gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten wordt vastgesteld conform het alsdan geldende Besluit dat ziet op vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
9. Het staat Bertis vrij om pas over te gaan tot levering van de Diensten zolang Klant de opeisbare vordering overeenkomstig lid 8 van dit artikel niet heeft voldaan.

Artikel 9 Levering
1. Bertis bepaalt zelf de wijze van transport en verpakking. Bertis kan voor de bezorging van Producten derden inschakelen. De kosten van het inschakelen van deze derden worden doorberekend aan Klant, tenzij anders vermeld.
2. Alle transportrisico’s komen in beginsel voor rekening van Klant. Wel kan in overleg tussen Bertis en Klant naar een passende oplossing worden gezocht indien een bestelling kwijtraakt of beschadigd wordt ontvangen.
3. De levertermijn is afhankelijk van de bestelling. Bij Producten op voorraad streeft Bertis naar een levering binnen twee (2) werkdagen. Indien Producten niet op voorraad zijn, zal Bertis contact opnemen met Klant om een afwijkende levertermijn af te spreken.
4. Indien levering niet binnen de afgesproken termijn geschiedt, meldt Klant dit aan Bertis. Bertis zal er dan zorg voor dragen dat de levering zo snel als mogelijk geschiedt.
5. Niet-tijdige levering is geen geldige reden voor ontbinding van de Overeenkomst door Klant.

Artikel 10 Retournering
1. Producten kunnen kosteloos geretourneerd worden binnen dertig (30) dagen na aankoop, zonder opgaaf van reden, met uitzondering op de mondkapjes. Het door Klant voor het geretourneerde Product betaalde bedrag wordt dan binnen veertien (14) dagen na ontvangst van geretourneerde Producten teruggestort. Indien alle Producten van een bestelling worden geretourneerd, worden tevens de door Klant betaalde verzendkosten teruggestort. 
Mondkapjes: Vanwege de strenge hygiënische eisen kunnen wij mondkapjes niet retour nemen.
2. Klant is gedurende de periode dat hij Producten in zijn bezit heeft alvorens deze te retourneren, gehouden zorgvuldig om te gaan met de Producten. Indien Klant besluit de Producten te retourneren en het niet nodig is de verpakking te verwijderen, vraagt Bertis dan ook dit na te laten.
3. Klant kan Producten retour sturen via een zelfgekozen postbedrijf. De kosten van retournering komen voor rekening van Klant.

Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle zaken geleverd door Bertis blijven in het eigendom van Bertis, voor hoelang deze zaken niet of niet geheel zijn betaald.
2. Voor zover het eigendomsvoorbehoud van Bertis door zaaksvorming of anderszins teniet gaat, behoudt Bertis zich het recht een bezitloos pandrecht op de betreffende zaak te vestigen, tot zekerheidstelling van al hetgeen Klant nog aan Bertis verschuldigd is of zal zijn. Klant dient dit bezitloze pandrecht op het eerste verzoek van Bertis te vestigen.

Artikel 12 Garantie
1. Bertis biedt bij bepaalde Producten een garantie gedurende één (1) jaar. Indien voor een bepaald Product deze garantie geldt, staat dit op de Website of in de offerte bij het betreffende Product vermeld.
2. De garantie van Bertis houdt in dat Producten die na gebruik niet naar behoren blijken te werken, kunnen worden teruggestuurd. Bertis kan een teruggestuurd Product vervangen of het door Klant voor dit Product betaalde bedrag restitueren.
3. Indien sprake is van een schending van een door Bertis geleverde garantie, dient Klant dit binnen acht (8) weken te melden aan Bertis, om een beroep te kunnen doen op de desbetreffende garantie.
4. De garantie als bedoeld in dit artikel vervalt indien de Producten door derden worden gebruikt of onderhouden, of indien deze door Klant op onjuiste wijze worden gebruikt of onderhouden.

Artikel 13 Aansprakelijkheid
1. De Klant is verantwoordelijk voor het aandragen van correcte en representatieve gegevens en informatie die nodig zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst. Bertis is niet aansprakelijk voor schade, onder andere op basis van een verkeerde bestelling, indien Klant onjuiste, niet-representatieve of irrelevante gegevens heeft verstrekt.
2. Bertis kan levertermijnen als bedoeld in artikel 9 van deze Algemene voorwaarden slechts bij benadering opgeven. Ofschoon steeds getracht zal worden opgegeven levertermijnen na te komen, is Bertis nimmer aansprakelijk voor de gevolgen van overschrijding van een levertermijn. Overschrijding van een levertermijn geeft Klant geen recht de Producten te annuleren, of de ontvangst of betaling van de Producten te weigeren, noch is Bertis enige vergoeding verschuldigd jegens Klant.
3. Bertis is niet aansprakelijk voor fouten of nalatigheden van door haar ingeschakelde derden. Door gebruik te maken van de Diensten van Bertis, verleent de Klant de bevoegdheid aan Bertis om, als een door Bertis ingeschakelde derde zijn aansprakelijkheid wil beperken, die aansprakelijkheidsbeperking mede namens de Klant te aanvaarden.
4. Bertis is niet aansprakelijk voor enige schade toegebracht aan producten tijdens het transport, overeenkomstig artikel 9 lid 2 van deze Algemene voorwaarden.
5. Bertis is niet aansprakelijk voor eventuele verschrijvingen op de Website.
6. Bertis is niet aansprakelijk voor het niet of niet tijdig voldoen aan haar verplichtingen, voortvloeiend uit de Overeenkomst, in geval dit veroorzaakt wordt door overmacht als bedoeld in artikel 14 van deze Algemene voorwaarden.
7. De Klant vrijwaart Bertis voor aanspraken van derden, van welke aard ook, die verband houden met de Diensten.
8. Bertis is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede maar niet uitsluitend begrepen gevolgschade.
9. Indien Bertis aansprakelijk wordt gehouden, zal zij uitsluitend aansprakelijk zijn voor directe schade die daadwerkelijk door de Klant is opgelopen, betaald of geleden vanwege een aantoonbaar en toerekenbaar tekortschieten van Bertis in haar uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
10. De aansprakelijkheid van Bertis is beperkt tot het door de verzekeraar gedekte en uitgekeerde bedrag. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, dan wel indien Bertis niet is verzekerd, is de aansprakelijkheid beperkt tot het door Klant betaalde bedrag.
11. De beperking van de aansprakelijkheid zoals beschreven in dit artikel geldt niet indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Bertis.
12. Dit artikel sluit geen aansprakelijkheid uit voor zover aansprakelijkheid bij wet niet mag worden beperkt of uitgesloten.

Artikel 14 Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan: alle van buiten komende oorzaken, buiten wil of toedoen van Bertis, waardoor tijdige, volledige of juiste nakoming van de Overeenkomst niet meer mogelijk is.
2. Onder overmacht zoals in het vorige lid bedoeld, wordt mede, maar niet uitsluitend, verstaan: niet-nakoming van een derde, ziekte of overlijden van personeel van Bertis zelf of een derde, abnormale weersomstandigheden, storingen in water- en energieleveringen, stakingen, ernstige storingen in de systemen van Bertis, brand, overstromingen, natuurrampen, rellen, oorlog of anderszins binnenlandse onrusten.
3. In geval van overmacht wordt nakoming van de Overeenkomst opgeschort zolang de overmacht aanhoudt.
4. Indien de overmacht langer dan drie (3) maanden aanhoudt, zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden. In een dergelijk geval zal Bertis overgaan tot terugbetaling van eventueel door Klant betaalde bedragen, met daarop in mindering gebracht alle kosten die Bertis heeft gemaakt in het kader van de Overeenkomst.

Artikel 15 Vertrouwelijkheid van gegevens
Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid. Bertis kan hieraan niet worden gehouden indien de verstrekking van gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor correcte uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 16 Intellectuele eigendom
1. Bertis behoudt zich de rechten en bevoegdheden toe die haar toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Klant garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan Bertis van gegevens. Klant zal Bertis vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.

Artikel 17 Klachtenregeling
1. Indien Klant een klacht heeft, dient Klant dit schriftelijk te zenden aan post@bertis.nl of telefonisch te melden via 0235424396.
2. Indien Bertis de klacht niet naar tevredenheid van Klant heeft kunnen oplossen, kan Klant zijn klacht voorleggen aan de geschillencommissie via het Europees ODR Platform (via http://ec.europa.eu/consumers/odr/).

Artikel 18 Identiteit van Bertis
1. Bertis is bij de KvK geregistreerd onder nummer 74391259 en draagt btw-identificatienummer NL859877772B01. Bertis is gevestigd aan de Jan Tademaweg 33 (2031 CT) te Haarlem.
2. Bertis is per e-mail te bereiken via post@bertis.nl of middels de Website www.bertis.nl en telefonisch op 0235424396.

Artikel 19 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op de rechtsverhouding tussen Bertis en haar Klant is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die tussen Bertis en Klant mochten ontstaan worden beslecht door de bevoegde rechter van het Arrondissement Noord-Holland.